Aventyr
op reis
Home
About
Logboek
Video
Onze ervaringen
Gastenboek
Links
Bemanning
Boot
Voorbereiding
Bemanning
 
Bert (1963)
  is geboren in Dordrecht. Al vroeg was hij in de ban van het surfen. Van zijn bijbaantje als krantenbezorger en supermarktmedewerker werd een surfplank gekocht. Na de eerste volgden er als snel meer, evenals een breed scala aan zeilen. Als de wind door de bomen ruiste was Bert vroeg wakker. Normaal is dit niet zijn sterkste punt. Regelmatig moest Bert na een lange dag overtuigd worden om toch daadwerkelijk van het water afgekomen. Een ultieme poging was opruimen van windschermen en de auto vertrekklaar te hebben.
 
Bert heef alsl basis een MTS opleiding electronica, maar volgde nog verschillende cursussen en werkt de laatste acht jaar als Key Account Manager bij Festo. Leuke klanten en een uitdagende baan bij een technisch hoogwaardig bedrijf zorgen er voor dat hij het al vele jaren naar zijn zin heeft. Maar de droom blijft.. .... 
Naast zeilen heeft hij als hobby (verre) reizen, duiken en snowboarden kort gezegd alles wat met water te maken heeft.
 
Bert is de techneut en heeft alle technische voorbereidingen aan de boot zelf uitgevoerd. Hij kent inmiddels iedere hoekje en kabeltje in de boot. Daarnaast is hij de man die eindeloos de zeilen kan trimmen. Hij heeft naast vaarbewijs 1 en 2, ook diploma Marifonie, Marcom A en Bert weet in alle omstandigheden het hoofd koel te houden en voor hem is geen zee te hoog.
 
 
 
 
 
 
 
Annette (1967) is ook geboren in Dordrecht. Ook zij kocht van haar eerste geld verdiend met een bijbaantje een surfplank. Van veel talent was echter geen sprake. Ze sloeg er alleen wel Bert mee aan de haak.
 
Annette heeft na de M.E.A.O. nog veel opleidingen gedaan op het gebied van Sales en Beveiliging. Dit is ook de combinatie waarin haar werkzame leven zich afspeelt. Al 20 jaar werkt ze met veel plezier in de beveiligingsbranche.
 
Naast zeilen speelt ze al meer dan 25 jaar competitie badminton. Helaas moet haar team het dit jaar zonder haar gaan doen. Wel met pijn in het hart, want in januari werden ze kampioen.
 
Ook van wintersport en andere (verre) vakanties kan Annette enorm genieten. Annette kan urenlang reisboeken en pilots lezen ter voorbereiding. Tochtplanning en navigatie vindt zij het leukste aan boord. En het ontdekken van iedere nieuwe plaats die met de boot bezocht wordt. Wandelschoenen en vouwfietsen zijn voor haar onontbeerlijk aan boord. Aan het stuur is ze zowel zeilend als manoeuvrerend vertrouwd. Zij heeft Vaarbewijs 1 en 2. Annette heeft ook enkele jaren Spaanse les gehad.
 
Samen hebben we ook EHBO en meerdere weercursussen gevolgd.
  
 
Ons (zeil)verleden tijdens een vakantie in Friesland werd de eerste zeilboot gehuurd. Niet gehinderd door enige kennis werden de eerste mijlen gemaakt. Een toevallige zeiler op de steiger werd meteen “aangesteld” als zeilleraar. Daarna werden er verschillende open en kleine kajuitboten in Friesland gehuurd.
 
In 1999 is de zoektocht naar een boot begonnen. De Seagull, een Beneteau First 285 werd snel gekocht. De eerste vakanties waren in en rondom Zeeland. In 2001 stond de Belgische Kust op het programma, maar de 1e zondag lagen we al in Nieuwpoort. Aangezien we geen vlaggenbrief hadden voor Frankrijk werden voorzichtig de kaarten voor Engeland gekocht en de boot voorzien van lifelines. Supertrots waren we toen we in Ramsgate aankwamen.
Na het jaar daarna een deel van Frankrijk gezien te hebben kwam de wens voor een grotere boot om ook langere trajecten plezieriger te kunnen varen. In september 2002 viel Bert als een blok voor een Omega 36. Voorzien van veel apparatuur, goed onderhouden en een snelle en sportieve zeiler. Er was nog maar één optie: kopen. De Seagull werd met pijn in hart verkocht en de Omega gedoopt in Aventyr.
 
Van 2003 tot en met 2007 hebben we de Zuidkust van Engeland, Normandië, Bretagne en de Kanaaleilanden bezocht. Met de Toerzeilers zijn we naar Lowestoft geweest. Ons vuurdoop in het nachtzeilen, met meteen windkracht 7 tot 9 terug.
 
Naast zeilreizen  we hebben ook een aantal verre reizen gemaakt. We bezochten Thailand, Ecuardor, India, Nepal, Zuid-Afrika, Guatemala, Honduras, Costa Rica, Nicaragua, Panama, Cuba, Argentinië en Chili (2x). Aan Latijns Amerika hebben we ons hart verloren en in het bijzonder aan Argentinië.
 
 
 
 
 
 
 
Onze "overige "bemanning
Natuurlijk doen we deze reis niet zonder een vaste bemanning we willen hun daarom graag even aan jullie voorstellen..
 
Karel (met de aluminium poot)
Is onze eerste stuurman heeft wellicht de meeste ervaring van ons allemaal. Gezien al vele boten over de gehele wereld rondzwerven met familie van hem. Karel voelt zich het meest op z’n gemak aan de wind bij grote windsterkte. Heeft recentelijk een schriftelijke cursus gevolgd om z’n kunde voor de wind te verbeteren. Jan Alkema de schoonvader van Paul Fröhlich een collega van Bert heeft hiervoor zijn kennis op papier gezet (zie hiervoor ons logboek en tevens het zeilen nummer van juni 2008) geweldig als mensen spontaan aanbieden om je bemanning te updaten. Karel is een windvaan van het merk Windpilot type Pacific  alleen de type aanduiding op z’n CV was voor ons al voldoende om hem op de bemanningslijst te zetten. Ondertussen varen we al weer een jaar met elkaar samen.
 
 
 
 
Ray
Het heeft even wat onenigheid aan boord gegeven maar Ray heeft z’n plek als tweede stuurman geaccepteerd als langst dienende op onze boot meende hij aanspraak te mogen maken op de functie van eerste stuurman. Ervaringen in het verleden waarbij Peter en Miranda van de Neste zich afvroegen of Ray weer gedronken had, wat uiteindelijke te wijten was aan Ray’s behoefte om een terugkoppelingen van de roerstand te krijgen en z’n energieverbruik hebben ons doen besluiten om hem als tweede in te zetten. Hoewel we ons er zelf wel op betrappen dat we ongemerkt toch vaak een beroep op hem doen en hij laat ons gelukkig nooit in de steek. Ray is een stuurautomaat van het merk Raymarine type ST4000WL met roerstandgever.
 
Radar
Nee niet uit de serie Mash; een EHBO cursus hebben we zelf gevolgd en bovendien hopen we het niet zo bont te maken dat we moeten gaan opereren onderweg. Nee Radar waakt over ons als wij net even weg dommelen uiteraard houden we ombeurten de wacht maar ja je hebt wel eens een wegtrekkertje. Met Marpa houdt Radar de tracking van andere schepen bij om zo te zien of we op aanvaringskoers met elkaar liggen is dit het geval dan geeft hij een geluidssein waarop de andere bemanningsleden in actie komen.. Radar was er mede de oorzaak van dat ons vertrek met een week is uitgeteld eenmaal aan boord aangemonsterd was hij ontevreden over de spiegel van de boot de plek waarvan hij veelal z’n werkzaamheden doet. Bert kwam er dus ook niet onderuit om de spiegel te verstevigen.
 
Ico
Is verantwoordelijk voor de communicatie op de grotere afstand als VHF niet meer functioneert. Met Ico  moeten we bij goede condities over afstanden tot 1500 Nm kunnen communiceren. Tevens kunnen emailen in “platte tekst” als het vaste land al lang niet meer in het zicht is. Op deze wijze zijn we onderweg verwijderd van mobiele netwerken en internet toch nog in staat te communiceren. Bert heeft hiervoor dit voorjaar nog een versnelde cursus gedaan bij de zeevaartschool in Urk voor het Marcom A certificaat. Hiermee zijn we geautoriseerd om een zender op hoog vermogen te bedienen. Ico is van het merk Icom type M802 met Pactor modem.
 
Sunny
Zij zijn onze zonnigste bemanningsleden als tweeling voelden zij zich direct thuis bij ons aan boord. Zij verzorgen aan boord de energie huishouding. Dit is het tweede schip waarop zij aanmonsteren via marktplaats heeft Annette contact kunnen leggen met hun vorige schipper. Zij presteren het best bij zonnig weer hun vorige job was in het Caribische gebied dus op dit terrein voldoende ervaring. Ook onze eerste ervaringen zijn zeer positief sinds zij aan het werk zijn vanuit Middelharnis is het niet meer noodzakelijk geweest om aan “het vijfde landvast” onze 220V kabel te liggen. De sunny’s zijn van het merk Sunpower type SPH-90WTH en leveren per stuk maximaal 5,1 A en voor ons niet onbelangrijk we hebben er twee voor de nieuwprijs van één.
 
Sil
Is de spil in ons interne communicatie netwerk zij verbind alle meetgegevens zoals wind, snelheid, diepte, GPS en kompas via haar server aan de meters buiten door. En geeft deze gegevens tevens door aan de andere bemanningsleden zodat zij hierop hun werk kunnen afstemmen. Sil dient al op de Äventyr vanaf het eerste uur. Al onze apparatuur is van het merk Silva met uitzondering van Ray en Radar.


 
 

Home
About
Logboek
Video
Onze ervaringen
Gastenboek
Links