Aventyr
op reis
Home
About
Logboek
Video
Onze ervaringen
Gastenboek
Links
Onze ervaringen

Communicatie-apparatuur

SSB zender- en ontvanger is iets waar we blij mee zijn. Maar je moet wel echt oefenen, zowel met sailmail als het persoonlijk contact hebben met andere gebruikers. Wij komen veel vertrekkers tegen die geen (persoonlijk) contact kunnen krijgen of niet weten hoe ze de juiste fequentie en tijd voor het binnenhalen van weerberichten (dagelijks) moeten bepalen. Wij hadden vaak problemen om weerberichten via de SSB binnen te krijgen in havens. Eenmaal in het vrije veld ging het beter. In de Middellandse Zee was dit probleem er niet. Rond 08.00 uur zijn de berichten binnen 10 minuten binnen.

Internetontvangst zie telefoon en internet

 

 

Diesel en (camping) gas

Met opletten waar je tankt is behoorlijk te besparen. Engeland en vooral de Kanaaleilanden (£0,68 per liter) zijn goedkoper dan Nederland, België (was vroeger goedkoop, nu niet meer) en Frankrijk. Camaret was zelfs duur. Portugal tankt goedkoper dan Spanje. Madeira weer iets goedkoper en het goedkoopst op de Canaries ( € 0,87 per liter).

 

Camping Gaz kost in Nederland ongeveer € 30,- voor een vulling. In Bayona (Spanje) betaalden wij € 9,50. In Playa Blanca op Lanzarote betaalden we € 15,50. Op La Gomera kan je de flessen gewoon bij de Marina ruilen en betaalden we € 9,-

 

 

Drinkwater

Vanaf Madeira lusten wij geen thee meer van het water op de steiger. Het water is heel zout. Hier gebruikten we flessen water. In Quito do Lorde is een taxibusje naar de supermarkt en in Calhete kan je met supermarktkarretje naar de steiger. Wij hadden hier gelukkig veel water ingeslagen. Op Graciosa is geen water op de steiger en alleen bij de havenmeester als deze er ook daadwerkelijk is. Je loopt hier ongeveer 10 minuten naar het dorp of met de dinghy (zie ons relaas van 28-09-2008).

Tot en met La Gomera dronken wij water uit flessen. Op de Canarische eilanden is het water chloorachtig en zout. Later werd dit weer beter. Waarschijnlijk door de regenval op de eilanden.

Daarna werd water pas lastig op de Balaeren. Omdat we veel ankerden moesten we water tanken echt plannen. Op Formentera en Ibiza was drinkwater duur (1e 1000 ltr € 5,-). Daarna weer opgenomen in het havengeld.

 

In Griekenland wordt het drinkwater veelal gebracht met de minitanker. Wij betaalden maximaal € 0,05 per liter. Op het vaste land was wel regelmatig een (illegale) aansluiting met gratis water.

 

 

Eten

Wij hebben veel pasta en rijst meegenomen. Dit kan je overal kopen. Helaas ketjap, Chinese en Italiaanse kruiden e.d. vind je nergens. Wij missen ook wel ontbijtkoek en lekkere thee. In Portugal en Madeira nog redelijk verkrijgbaar, maar in Spanje moet je blijkbaar ziek zijn om thee te drinken. Ook in Italië is lekker thee schaars en erg duur. Ben je theedrinker, sla dan veel in.

 

 

Havengeld

Havengeld is een behoorlijke aanslag op het budget. Zeker als je zoals wij het comfortabel en gezellig vinden en last hebben van havenplak. Wij zijn gewend per meter te betalen, maar zeker in Portugal en Madeira hebben ze klassen. Van 8-10, 10-12 en 12-15 meter. De verschillen zijn soms € 10,- tot € 15,- per klasse, (terwijl je soms in een zelfde box ligt, naast elkaar). De klasse van 10-12 is nog verdeeld in onder en boven de 3,30. Wij met onze 3,36 hebben dus wel eens een schijffoutje gemaakt.

Wij betalen de volgende havengelden:

Spanje La Coruna € 28,-, Camarinas € 15,-, Portosin € 25,-, Bayona € 21,- Verwacht in Spanje niet veel van het sanitair.

Portugal Viano do Castelo € 21,-, Povoa de Varzim € 15,-(gezellige haven, veel plakkers), Figueira de Foz  € 31,- (belachelijk), Nazaré € 25,-, Lissabon € 25,-, Oeiras € 31,- (wel prachtige haven met gratis toegang tot een prachtig zwembad), Sines € 18,-

Vanaf Povoa is het uitstekende verbinding naar Porto. Voor € 5,- kan je een dag onbeperkt met het openbaar vervoer van, naar en in Porto. Met de bus van Oeiras naar Lissabon centrum is even duur als uit Lissabon zelf. De haven Oeiras is wel iets duurder, maar je ligt veel prettiger.

 

Madeira Archipel Porto Santo € 24,- of aan de boei voor de helft, Quito do Lorde € 30,- (-20% korting voor Toerzeilers), Calhete € 21,-. In Funchal (€ 22,-)is bijna nooit plaats (totaal 12 visitors langs een stenen kade) en voor anker ligt je bijna altijd te rollen.

 

Canarische eilanden

Graciosa niets ivm havenmeester op vakantie

Lanzarote:, Arrecife gratis aan mooring, Rubicon € 23,- (prachtige marina)

Fuerteventura: Corralejo € 15,- (geen douche/toilet wel water en stroom), Gran Tarajal, havenmeester met vakantie, Morro Jable €5,- (water op andere steigers, geen douche/toilet)

Gran Canaria: Pasito Blanco € 17,24 excl. water en stroom (eindafrekening na 9 dgn total € 9.-)

Tenerife: San Miguel € 20,64 (ligt afgelegen van winkels en echt dorp/stad), Santa Cruz € 14,- (laagseizoenprijs vanaf 1 januari, september t/m december is duurder)

La Gomera: Marina in San Sebastian € 14,55 (perfecte haven, waar we 7 weken heel fijn hebben gelegen, goed beschut, erg aardig personeel en dichtbij de “stad” waar alles goed verkrijgbaar is.

La Palma : Santa Cruz € 21,00 (haven zeer gevoelig voor swell, gloednieuwe steigers, maar ongezellig, weinig boten en veel herrie van ferry’s, (nog) geen douchegebouw. Douchen kan bij Club Náutico. Hier is ook een zwembad en sauna (tegen € 5,-)  (wel een erg mooi eiland).

Douchen met warm water is een uitdaging op de Canarische eilanden

 

Marokko
Mohammedia € 15,- aan een med mooring, douchegebouw beschikbaar. Gratis gebruik van het zwembad van de Club Nautico (bij ons in maart was dit zwembad leeg)
Rabat/Salé € 7,50. De weekprijs is voordeliger dan per dag betalen. In juli t/m september is het havengeld aanzienlijk duurder (maar nog steeds vergelijkbaar met andere havens). De boot van de koning ligt hier en de beveiliging is uitstekend. Goede treinverbindingen naar het binnenland. Vraag om assistentie op kanaal 10 bij het binnenvaren van de rivier de Bouregreg.
 

 
Zuid-Spanje
El Rompido (prachtige rivier) € 15,-
 
Chipiona, Rota, Cadiz en Barbate (alle overheidshavens www.eppa.es) tussen de € 12,- en € 13,- afhankelijk of je stroom en water neemt.
Linea de Concepcion (direct naast Gibraltar) € 15,- , ook goed voor anker in de baai. Je betaalt dan wel € 5,- per dag voor het veilig achter laten van je dinghy. Deze worden hier veel gestolen.
Gibraltar, Marina Bay € 17,15 (slecht beschutte haven, wel dicht bij het centrum)
Benalmadena € 13,=
Fuengirola € 15,- 
Almerimar € 7,62 (exclusief stroom)
Cartagena nieuwe haven € 22,24
Mooie ankerplekken net voorbij Cabo de Gata, in baia Salitrona bij Cartagena en in het Mar de Menor
Een site met alle havens van Andalucia is http://marinasdeandalucia.com

Balearen 
Havens kunnen hier echt peperduur zijn. En het havengeld is niet altijd inclusief stroom en water. Betaalbare havens zijn de Port Authority havens. In het voor- en naseizoen betaalden wij € 16,21 inclusief stroom en water. Te reserveren via
www.portsib.es

Ibiza: Marina Montafoch  € 34,25 (exclusief water, stroom en douches – voor € 3,- hebben wij maar in de kuip gedouched.

Mallorca: Club Nautico Palma de Mallorca € 35,- maar alles inclusief. Pollenca € 11,21 (incl. water maar exlusief stroom)

Menorca: Cuidadela € 16,21 Mahon aan een drijvende steiger € 23,- beiden incl. water en stroom.
Je kan ook gratis moorings reserveren via
www.balearslifeposidonia.eu 

 

Je kunt bij deze eilanden uitstekend ankeren (alleen Mallorca heeft al 84 ankerbaaien).

 

 

Sardinië

Portuscuso € 18,- (alles inclusief maar geen echte douches), Carloforte € 25,- (alles inclusief maar onze haven had geen douchegebouw).

In Italië kan je vaak onderhandelen over de prijs. Zeker als ze met een bootje naar je toe komen varen.

We hebben geankerd bij Caseletta, Malfatano en  Villa Simius (haven was voor ons € 60,). Bij Caseletta ligt net naast de ankerbaai ook een onafgemaakte pier. Wij lagen hier in okt 2009 gratis. Deze biedt goede bescherming bij westenwind. Bij de overige winden lig je goed voor anker.

 

Sicilië

Castellamare € 25,- (alles inclusief maar geen douchegebouw)

We hebben geankerd bij Terassini, Cefalu, Vulcano en Naxos (naast Taormina met uitzicht op de Etna).

 

Griekenland

Het zeilparadijs qua havengeld. Veel ankermogelijkheden, gratis aan een stadskade of met EU geld gebouwde betonnen marina’s die niet geëxploiteerd worden. Gouvia Marina op Corfu is met € 45,- excl. Water duur. Hier hebben we dan ook maar 1 nacht gelegen. Wij betaalden alleen aan de kades in Lefkas stad (€ 7,-), Galaxidhi (€ 8,62), Epidaurus (€8,62), Katákolon (€ 10,- incl. stroom en water). We melden ons nooit spontaan bij de Port Police, maar hebben wel een transit log gehaald (€ 15,- + € 30,-).

 

Gratis aan de kade lig je in Chaos (Paxos), Sivota (Lefkas), Kalamos (Kalamos), Nafplio (Saronische golf), Porto Kheli (Saronische golf), Yeraka (Peleponessus zuid)

Gratis marina’s in Missilonghi (verandert snel), Trizona, Itea, Kiato, Monemvasía en Pylos (west Peleponessus).

 

In Griekenland lig je ook veel met het vooranker en 2 lijnen naar de rotsen. Het is even oefenen maar je ligt prima. Er liggen nergens mooringlijnen. Overal gebruik je het eigen anker en 2 lijnen naar de kade. Over elkaar liggen ankers en losgetrokken ankers zijn aan de orde van de dag. Zeker als het erg druk is. Wij waren toch wel veel tijd kwijt met het verdedigen van onze boot en anker.  Dit geldt vooral bij de charterparadijzen rondom Lekfas en Saronische Golf. Eenmaal Lefkas en het noorden van Itáka en Kefalonia voorbij is het veel rustiger. 

 

 

Kaarten en Pilots

Wij zouden ons Raymarine Plotter nooit meer willen missen. Om vooraf haven te bekijken hebben de Imray Pilots. Door de lage dollar- en pondkoers is kopen via www.amazon.com of www.imray.com zeer interessant. Dit scheelt soms bijna de helft met kopen in Nederland. Zowel in Gibraltar als op Guernsey zijn de Imray Pilot en kaarten ook veel goedkoper dan in Nederland. Zeker met de huidige pond. Wij betaalden rond de € 33,- per Pilot daar (in Nederland circa € 65-)

Via marktplaats hebben we ook veel gekocht. Imray heeft updates vanaf de laatste versie die je kunt downloaden. Er is een levendige scan, kopieer en ruilhandel binnen de vertrekkers. Als je genoegen neemt met alleen digitaal (wij vinden dit niet handig) is er altijd wel iets te bemachtigen.

 

 

 

Navigatie-apparatuur

AIS is zeker een zinvolle investering. We hebben alleen een radar en dachten altijd, dat je aan AIS niet veel meer had, omdat je dan geen vissersboten e.d. ziet. Eenmaal verder op de oceaan zie je toch geen vissersboten meer. Om beter afstanden, (aanvarings)koersen in te kunnen schatten is AIS veel handiger. Bovendien weet je de namen van de schepen om eventueel op te kunnen roepen. We hebben begin april in Gibraltar een AIS ontvanger gekocht en zijn daar heel blij mee.

 

 

 

Papieren

Wij hebben een meetbrief en een zeebrief. Van beiden hebben we kleuren kopieën laten maken en gelamineerd. De originelen hebben we nog nooit gebruikt. Meestal geven we alleen de zeebrief, maar sommige willen ook de meetbrief zien (o.a. Nazaré in Portugal, Porto Santo en Quito de Lorde op Madeira). Het afgeven van de papieren is alleen op Porto Santo gevraagd. Meerdere keren moesten papieren gefaxed worden. Een setje A4-tjes is dan handig. Zowel in Spanje als Portugal werd altijd naar je papieren gevraagd en zonder Verzekeringsbewijs kom je in Spanje de haven niet in. Het is het eerste wat ze vragen. In Italië vragen ze nergens meer na. Je vult zelf een papiertje in. In Griekenland is er wel veel discussie over het Transit Log. Wij hebben dit toch maar geregeld. Voor € 45,- wilden we geen gezeur hebben.

 

 

Reisgidsen

Een gouden tip van vriendin Miranda. Zij bracht voor ons een stapel door de Bibliotheek afgeschreven reisgidsen van veel (ei)landen aan de Middellandse Zee mee. Je reis wordt echt veel leuker met goede reisgidsen. Maar het kost je anders een fortuin. De gidsen zijn meestal een jaar of 5 oud en daarom niet meer geheel actueel. Maar mooie plaatsen veranderen niet zomaar en benodigde informatie over vervoer e.d. moet je toch ter plaatse checken.

 

 

Routes

Het Kanaal en de Golf van Biskaje

Natuurlijk bepaalt de wind waar je komt en hoe snel. Als we zuidenwind hadden gehad, waren we via Engeland gevaren. Toch was ons plan in principe via Normandië en Bretagne te varen en vanaf Camaret de Golf van Biskaje over te gaan. Tijdens eerdere vakanties met weken zuidwesten wind, hadden we al ervaren dat het weer op de Kanaaleilanden en Bretagne vaak beter is dan in Engeland. Zo hebben wij op de Guernsey een dag prima kunnen wandelen terwijl medevertrekkers in Falmouth de hele dag regen hebben gehad. Bovendien zit je met zuidwestenwind in Bretagne aan hoger wal. Er liggen wel een paar spannende stroomkapen, maar die heb je in Engeland ook (o.a. Portland Bill, St. Albans Head).

 

De oversteek vanuit Camaret is ongeveer

100 mijl korter dan vanaf Falmouth. Zeker in een gebied met snelle weerswisselingen is één etmaal korter varen prettig vonden wij. Van medevertrekkers hoorden we dat ze vanuit Falmouth lang in de shipping lanes hebben gevaren. Vanuit Camaret was het zelfs angstig stil. Urenlang kwamen we geen boot tegen. Pas vlakbij La Coruna werd het drukker.

 

Boven Kaap Finesterre (Fitzroy) is het weer wisselvalliger dan hier onder. Je denkt als je

La Coruna hebt bereikt, dat je het lastigste stuk gehad hebt, maar wij en vele anderen hadden moeite om Finesterre voorbij te komen (noordoost 5-8 of zuidwest 3-5). We hebben ons goed vermaakt in La Coruna en er liggen allemaal lotgenoten, maar bij een goed weerwindow is meteen Finesterre voorbij varen geen verkeerde optie. Je mist alleen de mooie Ria de Cormé en Laxe.

Van bijna alle vertrekkers hoorden we dat ze te kort in de Spaanse Ria’s zijn gebleven. Bijna iedereen zit nog zo in het “opschietritme” dat ze te snel doorgaan. Iedereen had spijt. Val dus niet in deze valkuil.

 

Naar Madeira

Ervaren vertrekkers adviseerden de drukke, dure en warme Algarve over te slaan. We weten niet of dit terecht is. Wij hadden in Portugal veel noordwesten wind. Met deze windrichting is een oversteek naar Porto Santo vanaf Lissabon of Sines prima te doen. Je hebt het grootste deel stroom mee. De swell komt veelal uit het noordwesten.

 

 

 

Vanaf de Canarische eilanden naar de Middellandse Zee

Deze route is niet zo gebruikelijk. In het voorjaar heb je kans op oosten of zuidwesten wind tussen de Canarische eilanden en Madeira. Stel je er op in dat je moet motoren.

Naar Marokko hebben we noorden en zuidenwind gehad en één dag noordoost. Op zo’n dag verspeel je snel de hoogte. We waren bang (gemaakt) voor de hoge swell langs de Marokkaanse kust, maar hier hebben wij de laagste swell van alle tochten op de Atlantische oceaan gehad. Toch moet je langs deze kust opletten, want veel havens zijn verzand en aanlandige swell kan behoorlijke golven en brekers geven bij de kust.  Een maand voor ons is bij Rabat een boot verongelukt. Voor de kust wemelt het er wel van de vissersboten en visnetten.

 

Op de Middellandse Zee

Om enigszins de gang er in te houden is het vaak motoren. Het is teveel of te weinig wind klopt inderdaad. Wij hadden vaak toch nog lekkere zeildagen terwijl er geen wind voorspeld was. Helaas ook andersom. Vanaf de straat van Gibraltar tot en met Griekenland hadden wij bijna altijd stroom mee (0,5 tot 1 mijl per uur). Het verbaasde ons dan ook dat we van Kefalonia naar Malta geen stroom tegen hadden.

 

 

 

Telefoon en internet

Onze internette-antenne en Skype zijn ons goud waard. Op steeds meer plaatsen komt wifi. Bellen met skype van computer naar computer kost niets en naar vaste nummer nog geen € 0,02 per minuut. Als mobiele telefoon hebben we 2 prepaid toestellen van Vodafone. Met Vodafone Passport kost het je € 0,79 om gebeld te worden. Zelf bellen kost eenmalig € 0,79 en € 0,30 per minuut. Dit laatste is dus wel duur. Het breakevenpunt met een abonnement is even rekenen misschien wel waard. Aan je belminuten van een abonnement heb je niets in het buitenland. Een sms versturen kost € 0,13. Ben je langer in 1 land, dan is een plaatselijke telefoonkaart ook de moeite waard. Dit hebben wij niet gedaan. Wij belden ongeveer voor € 30,- per maand. We doen alleen echt noodzakelijke telefoontje mobiel, de rest allemaal met Skype.Vodafone heeft ook een aantrekkelijk internetabonnement voor ongeveer € 30,- per maand. Dan heb je overal even internet.

 

 

 

Vervoer ter plaatse

Wij zien ook altijd graag meer dan alleen de haven. Veelal is het openbaar vervoer redelijk goed. Vanuit La Coruňa bezochten wij Santiago de Compostela.

 

Vanuit Povoa de Varzim en Lexioes is voor €5,- p.p. Porto snel en eenvoudig te betalen. Vanuit Nazaré zijn Batalha en Alcobaca uitstekend bereikbaar. In Lissabon betaal je circa € 1,80 voor een buskaartje ongeacht de afstand. Vanuit Oeiras is dit dus even duur als vanuit Lissabon zelf.

 

Vanuit Funchal op Madeira rijden heel veel bussen. Jammer dat het liggen in Funchal nogal een drama is. Op

La Gomera rijden dus bussen ongeveer 3 tot 4 keer per dag. Naar de andere kant van het eiland kost € 5,- enkele reis pp. Wij namen vaak om te wandelen heen de bus en terug liften.

 

Op Tenerife is het busvervoer uitstekend geregeld, zeker rondom Santa Cruz. Voor € 12,- of € 30.- koop je een bonuskaart. Een busrit kost dan € 0.95. Bij een rit langer dan

20 km krijg je 50% korting. Wij moesten naar de bergen overstappen in La Laguna en betaalden voor de 2e rit niets. 

 

In Griekenland hebben we ook veel met de trein gedaan. Vanaf Kiato ben je in anderhalf uur met de trein in Athene (€ 14,- retour). Station ver lopen en via een soort rijksweg maar is 5 minuten met de taxi  (€ 4,-). Ook vanaf Nafplio is een uitstekende verbinding (3 uur € 16,- retour), station

100 meter van de haven. Vanaf Katákolon ben je in drie kwartier in Olympia (€ 3,- retour), station 50 meter van de haven.  Delphi bezoek je eenvoudig met de bus vanuit Itea (30 minuten € 3,40), bus 200 meter vanaf de haven.

 

Op Madeira en alle Canarische eilanden hebben we een auto gehuurd. Veelal met medevertrekkers. Rondvragen loont zeer de moeite. Zeker als mensen ergens al langere tijd liggen weten ze een goedkoop adres. Op de Canarische eilanden kwamen wij steeds bij Cicar terecht. € 31,- per dag en goedkoper bij langere periode). We hadden steeds vrij nieuwe Opel Astra’s. Op Gran Canaria waren ze dicht en huurden we bij een andere voor € 85,- voor 3 dagen. Deze auto was aanzienlijk ouder en slechter onderhouden. Bij Cicar huur je een auto voor 24 uur. Wij namen op

La Gomera eens heen de bus naar Valle Gran Rey (andere kant eiland) bestelden daar voor 17.00 uur een auto om terug naar San Sebastian te rijden en hadden daarna de gehele dag een auto ter beschikking. In San Sebastian kon de auto weer ingeleverd worden. Op Madeira is een auto huren duurder (ca. € 45,- per dag). In Zuid Spanje kregen we de tip van www.carjet.com.  Als je minimaal 3 dagen vooraf boekt is dit zeer interessant. We betaalden € 90,- voor 3 dagen een Renault Scenic. Een auto waar je met 5 personen nog comfortabel mee reist.  Op Formentera kan je bij de haven scooters huren. Wij huurden een kleine open auto voor € 35,-. In Castellamare op Sicilië betaalden we € 38,- per dag voor een Fiat Panda. Deze Panda bleek in Cefalu € 65,- te moeten kosten. Wij huren vaak rond 14.00 uur. Je hebt dan een middag en een volgende ochtend. Van de hele dag autorijden wordt je zo gaar.

 

In Portugal (Povoa de Varzim, Nazaré) op Porto Santo en op de Canarische eilanden hebben we ook veel gefietst. Op Madeira is dit voor domkoppen en ezels vinden ze. Het is hier ook veel te steil. Ook op

La Gomera en La Palma is fietsen niet te doen.

 

Het vervoer op de Griekse eilanden is natuurlijk de scooter. Tussen de € 10,- en € 25,- huur je een 50 cc tot 250 cc scooter(motorrijbewijs). Vooral Lefkas vonden wij een leuk scootereiland omdat je vanaf boven af zo mooi op alle baaien en eilanden kijkt.

 

 

 

Wassen

Op verschillende plaatsen zijn wasmachines. Soms peperduur en soms zeer betaalbaar. Op Porto Santo en Madeira kennen ze alleen een wasservice (€ 10,- tot € 15,- per wasmachine). Oeiras in Portugal was het goedkoopste (€ 1,50 of € 2,50), Portosin (Spanje) heeft hele grote wasmachines (schiet lekker op). In de marina’s op de Canarische eilanden betaal je rond de €4,- voor een 5 kg trommel. Deze wassen overigens niet echt schoon (mijn handwasjes waren schoner). In Santa Cruz kan je voor € 4,- 8 kg wasgoed wassen en redelijk schoon. Ik was eigenlijk sinds Madeira bijna alles met de hand. Als je veel ankert, betekent dit wel dat je als je een keer in de haven ligt, je altijd aan de was bent.

 

 

 

Weerberichten en swell

In Spanje en Portugal hangt in de havens meestal een weerbericht van Windguru (www.windguru.cz). Hier staat ook de swell iedere 3 uur beschreven. Dit klopt in onze beleving aardig en we keken hier ook dagelijks naar. Ook op www.magicseaweed.com  zie je zowel de wind als de swell. De laatste versie van sailmail is hier ook van voorzien.  Voor de wind gebruiken wij ugrib (www.ugrib.com).

 

Bij de planning op Madeira is de windrichting belangrijk. Bij noordoostenwind is de (noord)oostzijde vaak bewolkt. Wij hadden slecht weer bij Quito do Lorde en veel wind terwijl in Funchal het zonnetje scheen. Bij zuidwestenwind geldt het omgedraaide.

 

Op de Canarische eilanden geldt dit ook. Door de bergen is het noorden veel natter en kouder dan het zuiden (vooral Gran Canaria en Tenerife). Op

La Gomera draait de wind door de acceleratiezone naar het noordwesten (ook belangrijk bij het aanvaren van Tenerife naar La Gomera). In San Sebastian is het vaak mooi weer, terwijl op het 20 minuten rijden in Hermigua regende. In Santa Cruz hadden wij veel bewolking, ook in het zuiden ( San Miguel en Las Galletas)  hangt vaak een wolkendek, terwijl het rondom Los Cristianos dan prachtig weer is.

 

Op de Middellandse Zee kan je ook nog swell hebben. Als het hard gewaaid heeft in de buurt kunnen er nog vervelende golven staan. Gek genoeg gebruiken we hier de SSB ontvanger meer voor weerberichten als op de oceaan. Door het vele ankeren en slechte internetfaciliteiten was het vaak ons enige of meest gedetailleerde informatiebron.

Op www.passageweather.com  is zowel de wind als seastate te vinden.

 

Griekenland heeft een goede site www.poseidon.hcmr.gr


Home
About
Logboek
Video
Onze ervaringen
Gastenboek
Links