Aventyr
op reis
Home
About
Logboek
Video
Onze ervaringen
Gastenboek
Links
Bemanning
Boot
Voorbereiding
Voorbereiding
Ondanks dat we dachten een complete goed onderhouden boot te hebben, komt er toch nog veel kijken bij het voorbereiden. We hebben ervoor gekozen om 15 oktober 2007 (Bert zijn verjaardag) in Middelharnis bij de firma Offerhaus op de kant te gaan.
Een keuze waarover Bert toen al maar achteraf zeker zeer positief is gezien de prettige werksfeer, deskundigheid en de mogelijkheid die Ronald Offerhaus Bert bood om gebruik te maken van zijn gehele werkplaats en apparatuur. Uiteindelijk ging dit zelfs zover dat we de sleutel hadden van het bedrijf en door konden werken ook als zij gesloten of op vakantie waren.
Tevens is er op hetzelfde terrein de firma Neutmast gevestigd van Diem van Heukelen. Gezien we ook aanpassingen aan onze verstagingen en preek- hekstoel wilden was dit een ideale combinatie.
Ook de gastvrijheid van beide bedrijven is ongekend en iets wat zeker gekoesterd moet worden. Bert heeft dit als zeer plezierig ervaren en hij heeft zeker recht van spreken gezien hij er afgelopen winterperiode toch zeker 1000 uur heeft doorgebracht. Vooraf was gerekend met zo’n 500 uur. Dit alles heeft dus toch iets langer geduurd als gepland en dat was niet alleen door de gezelligheid tijdens de koffie. Uiteindelijk hebben we ook wel het e.a. meer gedaan als vooraf voorzien, maar wij zijn nu dik tevreden met het resultaat.
Onze navigatiehoekWe hebben nu meerdere navigatiemogelijkheden aan boord. We gebruikten al jaren WinGPS Pro op een vaste computer. Door de koop van een radar van Raymarine hebben we ook gekozen voor een plotter van het zelfde merk. Bovendien gebruikt deze aanzienlijk minder stroom dan een computer. Op de computer kunnen we ook nog WinGPS, Tsunami en Maxsea draaien.Als communicatiemiddelen hebben we naast een vaste en handheldmarifoon een SSB zender en ontvanger aan boord. De inbouw van de apparatuur en aardplaat is een behoorlijke klus. Maar hierover later meer in het logboek.
 
Voor de stroomvoorziening is gekozen voor zonnepanelen. Deze hebben we via Marktplaats gekocht van een terugkomende vertrekker. Dit geldt ook voor de SSB zender/ontvanger, de Raymarine Plotter en een Epirb. Voor zonnepanelen moest de hekstoel voor een groot deel aangepast te worden.
 
Ook kaarten en pilots zijn bijna niet nieuw aangeschaft.
 
De motor is er helemaal uit geweest. Alles is nagelopen en gespoten. De bodem en bilge zijn ontvet en compleet geverfd. Er is een extra dieseltank in de achterhut gemaakt en een extra (flexibele) watertank onder de zitbank.
 
 
Het nieuwe boegbeslag met de Harken rolreef
Twee jaar geleden zijn alle verstagingen al vernieuwd en drie jaar geleden de zeilen. Het grootzeil is deze winter voorzien van een derde rif en er is een tweede voorstag gemaakt om een stormfok aan te kunnen slaan. En uiteindelijk hebben we ook nog een nieuw rolreef van Harken laten plaatsen. Tevens is de voorpunt is voorzien van nieuwe roestvrijstaal beslag voor de gennaker dit alles is gemaakt door ….

Van links naar rechts Leen, Diem en Jan (oude Jan was er deze dag helaas niet)

 
De boot is geheel opnieuw gespoten ook dit was vooraf niet gepland, maar het eindresultaat bij andere boten op de werf en het idee dat er voor een jaar of 5 niet gepoetst hoeft worden, zorgden voor deze aanvullende wens. Bert heeft hiervoor zelf de boot twee keer volledig geschuurd en de derde keer schuren de finishing touch is gedaan door Dirk-Jan, voordat Ronald voor de derde keer heeft gespoten. En toen nog een keer afplakken voor de biezen. Dit is  uiteindelijk net zoveel werk als afplakken voor het spuiten. Vervolgens kon de hekstoel er weer af om door Jan nog gepolijst te worden. Het resultaat kan eindelijk naar maanden aan gewerkt te hebben 24 Mei weer het water in “ietsje later als ons oorspronkelijke plan”.
 
Links boven Dec 2007, Ronald tijdens het spuiten van de tweede laag,  hij glimt wel mooi, Ronald begint met het afplakken voor de biezen. 24 Mei we gaan eindelijk weer in het water
 

Vorig jaar hebben we bij Hugo Scharff van Allround Sails een nieuwe buiskap en tevens een nieuwe kuiptent besteld. Deze winter heeft hij voor ons twee stormfokken voorzien van leuvers om op onze wegneembare stag te kunnen gebruiken. En om ons van een goede nachtrust te voorzien heeft hij voor ons kosteloos twee slingerzeiltjes voor op de banken gemaakt, Hugo nogmaals bedankt.

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Binnen zijn de afgelopen 2 jaar, alle kussens, het gasfornuis en de keuken vervangen. Oh ja vergeten we bijna, om natuurlijk al de vis koud te kunnen houden die Bert gaat vangen, heeft Bert deze winter de koelkast vergroot en voorzien van een nieuwe koeling met vriesvak.

Ach en als we dan toch zo lekker bezig zijn laten we de vloer ook maar gelijk vernieuwen en de stoel voor de navigatiehoek ook maar even verbeteren. Uiteindelijk is met uitzondering van de mast en de betimmering is ons hele schip zo’n beetje vernieuwd.

 

Naast alle technische voorzieningen aan de boot is er ook thuis het nodige te regelen Annette heeft zich hier met name opgestort. Zij is begonnen om administratief de nodige zaken te regelen. Vanuit de ziektekostenverzekeringen kregen we nogal wat tegengestelde reacties. Ook de reisverzekering leverde het nodige zoekwerk op. Uiteindelijk hebben we onze doorlopende reisverzekering aangepast. We kunnen hierop nu 6 maanden aaneengesloten reizen (is normaal 2) en  kiezen daarna voor een reisverzekering bij OOM Verzekeringen. De basis verzekering kan gewoon doorlopen omdat onze financiële thuisbasis Nederland blijft. We blijven ook ingeschreven in de Gemeente Basisadministratie.

 

De post laten we doorsturen naar Annette’s ouders.  Maar dit willen we tot een minimum beperken dus zeggen we zoveel mogelijk op. Het is ongelooflijk wat een (ongevraagde) post er dagelijks komt. Alle te betalen rekening zijn waar mogelijk gemachtigd.

 

We willen ons huis gemeubileerd verhuren. Alle persoonlijke spullen worden opgeslagen bij onze vrienden Mark en Astrid en bij Bert’s moeder. Annette zorgt voor het inpakken van de dozen. Het is wel ongelooflijk wat je in jaren verzamelt, zowel in papieren als overige spullen. Gezien de boot opdat moment nog niet gereed is kunnen we de spullen die we willen meenemen bij Ronald Offerhaus op zolder opslaan.

Annette is er ondertussen wel zo’n beetje klaar mee gezien ze ondertussen alles drie keer in haar handen heeft gehad, ze kan ondertussen zo bij een verhuisbedrijf beginnen. Of een schildersbedrijf gezien ze deze winter ook binnen nog maar even heeft geschilderd en de vlonder en schutting moesten toch ook nog wel even gebeitst worden voordat we konden verhuren. Tussendoor kwam ze ook de onderkant van de boot nog maar even een likje antifouling geven.

 

Als medische voorbereiding hebben naast een EHBO cursus, een uitgebreide EHBO doos (met dank aan Ale  een oude teamgenoot van Annette) en de boordapotheek zoals aangegeven door de Radio medische Dienst. Onze huisarts mogen we ook mailen bij medische vragen. Helaas geeft het Havenziekenhuis geen hechtcursussen meer. In het ziekenhuis hoorden we dat ze meestal wondlijm gebruiken. Dit hebben we ook bij ons. Omdat onze route nog niet vast staat, zijn we ingeënt

 

Onze geplande vertrekdatum was 8 juni, maar er moet nog het nodige gedaan moest worden hebben we deze twee keer moeten uitstellen. We  zijn werkelijk vertrokken op de langste dag 21 juni om 15.00 uur en een beetje gezien de lage waterstand in de box waar we lagen..

Erg leuk zijn de Vertrekkers bijeenkomsten. We zijn naar de bijeenkomst van de Zeilen en de Toerzeilers geweest. Qua techniek komt iedereen er wel uit, maar alle administratieve rompslomp kost iedereen heel veel tijd. De grootste hindernis is alle tegenstrijdige informatie die je krijgt.

 

 

 
 

 

 

 
 

Home
About
Logboek
Video
Onze ervaringen
Gastenboek
Links