Aventyr
op reis
Home
About
Logboek
Video
Onze ervaringen
Gastenboek
Links
Voorbereidingen en vertrekken
Colijnsplaat - Bretagne
Bretagne - La Coruna (En de oversteek van de golf van Biskaje)
Noord Spanje en z'n mooie Ria's
Portugal
Madeira Archipel
Canarische eilanden (Graciosa, Lanzarote, Fuerteventura, Gran Canaria)
Canarische eilanden (Tenerife)
Canarische eilanden (La Gomera)
Canarische eilanden (La Palma)
Canarische eilanden (La Gomera 2009)
Canarische eilanden (Tenerife 2009)
Carnaval de Santa Cruz
Madeira 2009
Oversteek Madeira - Marokko
Marokko
Gibraltar
Andalusië- Zuid Spanje
Costa Blanca- Zuid Spanje
Balearen- Formentera, Ibiza, Mallorca en Menorca
Sardinië
Sicilië
Corfu & Paxos
Lefkas, Kefalonia, Kalamos en Itháki
De golf van Patras naar het kanaal van Korinthe
Peleponessus
Zakynthos & Kefalonia
Malta
Tunesië
Sardinie II, oktober 2009
Balearen II, oktober 2009
Zuid Spanje, oktober 2009
Overwinteren in Zuid Spanje
Terug in Nederland
Terug in Spanje 2010
Zuid Spanje 2010
Algarve
Portugal 2010
Noord Spanje 2010
Terug over de golf van Biskaje
Zuid- en Noord Bretagne
Kanaaleilanden Jersey en Guernsey
Op de terugweg langs Noord Frankrijk en Belgie
Colijnsplaat - Bretagne

 

23-6-2008 Laatste dag in Nederland.

Voor het eerst een dag samen. We varen op de motor over het Veerse Meer naar Middelburg om bij Jos Boone nog de laatste inkopen te doen. Daarna gaan we de stad in voor o.a. 12 Volt stekkers, batterijen, lenzen en scheermesjes. Bert loopt ook spontaan tegen heerlijke wandelschoenen aan. Hij houdt ze maar meteen aan. We slaan nog de nodige Hollandse kaas in en nog wat zonnebrand (want die van de Aldi was zo fijn, ondanks de 10 tubes/flessen die we al bij ons hebben). Bert gaat verder klussen (o.a. gps aansluiten op de radar/plotter) terwijl Annette bij de Jachtclub de internetsite bijwerkt. Uiteindelijk klust Bert nog tot 24.00 uur.

 

 

24-6-2008 Voor het eerst gezeild.

Vanmorgen toch weer redelijk vroeg uit de veren. Gezien de mooie weersverwachting (wind uit Noord Oost 3-5 Bft) willen we naar Nieuwpoort. Maar eerst moeten we de bruggen tussen Middelburg en Vlissingen nog door. Altijd weer afwachten hoe snel dit gaat. Nu ook de Zeelandbrug vanuit Centrale Vlissingen wordt bediend schijnen men nog wel eens een draaibuurt te vergeten. Bij ons loopt alles perfect. De eerste brug gaat om 8.45 uur open en nog voor 10.00 uur liggen we in de sluis. Vreemd,  voorlopig voor de laatste keer in Nederland. Vertrek uit de sluis bij VlissingenDe Eendracht vertrekt gelijk met ons vanuit VlissingenGelijk met ons gaat ook het grote zeilschip De Eendracht weg. Het eerste deel klappert het zeil alleen maar, er staat bijna geen wind. Halverwege de Westerschelde, noteren we onze logstand 7525 mijl. Het gaat wel hard, onder de 8 knopen komen we bijna niet. De stroom staat lekker mee en het is heerlijk weer. Onze logstand op de Westerschelde als we Nederland verlatenMisschien komen zo de 12 tubes zonnebrand toch nog op. Na Zeebrugge gaat het grootzeil er af en gaan we verder op de gennaker.  Er staat inmiddels 11-13 kts wind (beginnende 4 Bft). De gennaker is 85 m², terwijl ons grootzeil 38 m² is. We lopen meteen 6 mijl door het water. We prijzen ons met deze rustige eerste zeildag.  De wind neemt steeds iets toe en we stuiven met 8 mijl Oostende voorbij. Inmiddels waait het zo’n 18 kts en de gennaker sleurt ons zwaar beladen schip door het water. Nieuwpoort komt ras dichterbij en nu moet de gennaker er toch echt af. Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Om beiden de handen vrij te hebben zetten we de stuurautomaat aan. Onder Gennaker stuiven Oostende voorbijMaar bij het starten van motor komt er kleine spanningsdip en de boot loeft meteen op. Gevolg we liggen zwaar op één oor en de spullen uit het enige kastje wat nog niet goed dicht kon worden door de kajuit gelanceerd, evenals de Parevaantjes waar Peter zich bloed, zweet en tranen aan heeft gewerkt. De rest blijkt redelijk zeevast te liggen. Na wat heftige schommelbewegingen krijgt Annette de boot weer recht. Bert heeft alle kracht nodig om de slurf om de gennaker te krijgen, maar uiteindelijk lukt dit. Het eerste zeiltochtje eindigt dus wat minder rustig dan gedacht. Met de golven op de kont stuurt Annette Nieuwpoort binnen. In 5 uur van Vlissingen naar Nieuwpoort gezeild. We zijn niet ontevreden.

We roepen de Luchtmacht Haven op (volgens ons de goedkoopste in Nieuwpoort en uitstekende service) en krijgen een mooie plaatsje. Hongerig van het zeilen eten we vroeg. De wijn van Bram en Nel smaakt er prima bij. We doen ons best om de boot om hoog te eten en te drinken. Bert gaat nog even internetten en Annette leest haar 2e boek. Bert komt uiteindelijk doodmoe terug en gaat om 20.30 uur naar bed, valt meteen in een diepe snurkende slaap.

 

 

25-6-2008 Rust en een klus

De weersverwachting is ZW 4-5 toenemend, 6-7 Bft. Wij blijven dus vandaag in Nieuwpoort. Bert gaat aan de klus en Annette aan de was. Ook dit soort huishoudelijke karweitjes gaan gewoon door. Wel een duur wasje overigens, met munten van € 4,80 per stuk. Het is dat we nog “vakantie”hebben, maar als we echt werkeloos zijn wordt het waarschijnlijk dan toch een handwas. Het waait inmiddels zo hard dat de we dekbedden meerdere keren moeten redden. We doen alles wel op het gemak en brunchen uitgebreid. De zon schijnt heerlijk en met onze tent erop en de wind op de kop is het prima vertoeven aan boord.

 

 

26-6-2008 Hobbelen naar Duinkerken

We hebben heerlijk geslapen, voor het eerst onder ons dekbed in plaats van de toch wat gorig geworden slaapzakken. We staan vroeg op,  want willen voor de kentering van tij richting Calais. De windverwachting is ZW4-5 toenemend 5-6 Bft. Wind tegen tijd is een garantie voor vervelende golven. De bakker is helaas laat open en we moeten ook nog tanken. We varen pas om 10.30 de haven van Nieuwpoort uit. Net met de kentering. Het begint gezapig. windkracht 3 soms 4 en een rustige zee. Als Bert na een uur onze positie, snelheid, koers, barometerstand e.d. opschrijft geeft Annette 9 kts wind door. Hij zit nog binnen als de windmeter oploopt naar 11, 14, 17 en later 22 kts  (dikke 5 Bft). We zetten een rif en kruisen verder richting Duinkerken via de smalle geul (daarnaast liggen zandbanken). Als snel neemt de wind iets meer toe en ook de golven. We stampen en slaan op de golven. Het is wel heerlijk zeilweer met een strakblauwe lucht. Achter de buiskap is het lekker, maar aan het roer zijn 2 jassen niet overbodig. Na 31/2 uur hobbelen zijn wij bij Duinkerken en met de windverwachting en huidige status van de zee besluiten we naar binnen te gaan. Halve wind op het zeil stuiven we met 8 mijl per uur naar binnen en halen het zeil naar beneden. In de haven zien we Paula en John Meijer die we kennen van de Toerzeilers (dat wordt een borrel vanavond). We luieren wat, kletsen met de buren, ontdoen de boot van al het zout en doen nog wat boodschappen. Als we terugkomen is er een waarschuwing ZW 7. Liggen wij hier even goed!

 

 

27-6-2008 Balanceren in Duinkerken

De nieuwsgierige poes van de buren op bezoekHet heeft vannacht enorm gewaaid. Er was ook een stormwaarschuwing. Ook de verwachting voor vandaag is ZW 6-7 even afnemend 4-5 en dan weer 6-7 Bft. Meestal valt de wind ’s-nachts weg en kan ook de zee weer even kalmeren, maar dit is vannacht niet gebeurd. We hebben dus lekker uitgeslapen en op het gemak ontbeten. Tijdens ons ontbijt hebben we een nieuwsgierige poes van de beuren op bezoek. Bert is vandaag met de antenne voor de SSB ontvanger bezig geweest. Balanceren op de giekNaast de achterstag komt een tweede kabel  omhult met een plastic slang en een pvc pijp. En toeval bestaat blijkbaar niet. Op zoek naar die pijp komt hij bij de uitgang van haven een monteur van het toegangscontrolesysteem tegen. Deze heeft nog één stuk pijp bij zich; exact de goede maat. De hele middag zit Bert zijvertakkingen te maken en de kabel te omhullen. Voor het aansluiten moet de achterstag los en al balancerend op de giek kan hij overal bij. Rond 18.00 uur is alles aangesloten en via de telefoon probeert hij samen met Dennis en Ank (medevertrekkers uit Dordrecht) op de juiste frequentie te komen om contact te maken. We horen heel duidelijk twee Duitsers praten, maar met Dennis lukt het niet erg. In de avond komen Paula en John weer op de borrel. Om 22.00 heeft Dennis via de SSB altijd contact met een vriend. We kunnen ze redelijk verstaan, maar zij ons maar matig.

Helaas zijn voor morgen de voorspelling weer veel wind. Paula en John willen vroeg weg, maar niet bij een voorspelling van meer dan 6. We zullen het zien.

 

 

28-6-2008 Opnieuw uitslapen in Duinkerken

Vannacht was het weer super onrustig. De wind trok weer aan. We slapen weer uit en zien dat Paula en John nog niet weg zijn. Op Navtex zien we weer voorspelling ZW 6-7 Bft.

Blijkbaar wordt het morgen wel rustiger. In Brighton liggen Ank en Dennis zich te verbijten. De gripfiles (windverwachting via een speciaal programma) kloppen steeds niet. De richting wel, maar het waait steeds harder dan aangegeven. Voor ons geeft Oostende Radio altijd een betrouwbaar weerbericht. Helaas steeds een bericht wat we niet willen zien. Opschieten doen we zo voor geen meter. Normaal gesproken is Duinkerken een bestemming die we in één dag vanuit de Roompotsluis of Vlissingen zeilen. Nu zijn we al een week onderweg. We maken ons er overigens (nog) niet druk om.

 

 

29-6-2008 Gevangen in Duinkerken, Bert gaat maar weer een dagje klussen

We willen nu echt wel weer door, maar de verwachting is 4-5 Bft toenemend naar 5-6. Op zich niet erg, maar we moeten er volop tegenin. Dan betekent hakken en steigeren en een lastige inloop van Dover (de bestemming als we nu weg waren gegaan). Vanavond moet de wind minder worden. NavigatiehoekRack met server en klemmenstrookWe besluiten om vannacht weg te gaan om 03.00 uur. Van de Nederlandse kolonie varen uiteindelijk maar 2 boten weg (van de circa 12 boten). Bert klust rustig door. Om een beeld te geven waar hij dan zoal mee bezig is, zullen we onze apparatuurhoek beschrijven. Links boven zit de accumeter. Hier direct onder onze meteorecorder met weerberichten en barometer. Hieronder geklemd de navtex. . Daaronder een aansluiting voor de MP3 speler over de boxen. Direct gevolgd door twee multimeters om alle Silva apparatuur uit te lezen. Dan volgt de SSB radio. Hiernaast zit een schakelpaneel voor de omvormer, het aanzetten van de MP 3 en het paneel voor de kachel. Dan hebben we de plotter en radar. Dit zit allemaal weer gekoppeld met de Silva apparatuur en de stuurautomaat. Het voordeel is dat we nu “Goto cursur” kunnen varen (schippers van de Amuse, mochten jullie dit lezen moet dit bekend voorkomen). We kunnen een koers route ingeven en de stuurautomaat moet ons dan brengen. Dan natuurlijk ook de dieselmeter (met schakelaar i.v.m 2 tanks). Alle knoppen voor de verlichting (totaal 5) en diverse pompen, koelkast en instrumenten (ook 5). Dan zit er onder de kaartentafel een rack en server met alle aansluitingen (onvoorstelbaar hoeveel kabel er in een boot zit) en de schakelpanelen voor 220 Volt, boiler en de oplader (gebruiken we door de zonnepanelen bijna niet meer). Bert heeft ook een sigarettenaansteker ingebouwd voor het opladen van de MP3 e.d. Een 220 volt stekkerdoos en de speaker en aan/uitschakelaar van de ssb zender/ontvanger. We hebben ook nog een vaste marifoon en een handheld. En een vaste computer ingebouwd. Hierop zitten ook de gps aangesloten. We kunnen ook op een softwarepakket navigeren (we hebben er totaal 3). De plotter gebruikt aanzienlijk minder stroom.

 

 

30-6-2008 Ontsnapt uit het nauw van Calais en een Dordts radionetje.

Normaal gesproken kakt de wind ’s-avond in, maar het blijft maar waaien. Annette heeft er de hele nacht naar liggen luisteren en dus weinig geslapen. De wekker gaat om 2.30 uur en tot 02.00 uur gierde wind nog door de haven. Als we echt ons bed uitgaan is de haven vredig. We zetten het grootzeil in het aanloopkanaal, en zijn uiteindelijk pas 04.00 uur buiten. Eigenlijk een uur te laat voor de stroom. Het begint rustig maar al snel stampen we behoorlijk op de golven. Annette gaat nog even slapen en Bert motort tegen de wind richting Calais en kaap Griz Nez. Annette had al spookbeelden van deze kaap bij windkracht 5-6 (stroom tegen wind kan voor brekers zorgen) maar het valt mee. Helaas krijgen we wel stroom tegen, zodat de motor volop bij moet om nog enigszins vooruit te komen. Van 7 mijl door het water houden we er maar 3,3 over. Het is inmiddels bezeild maar er staat te weinig wind om tegen de stroom in te komen. Rond 12.30 uur ligt Bert inmiddels te kooi en zet Annette de motor uit. Ons doel Fecamp is nu niet bezeild, maar we hopen dat de verwachtte winddraaïng komt en vinden het erg zonde om te motoren. Helaas wel weer aan de wind, waardoor het binnen toch een vorm van maritiem apenkooien is. Annette zeilt heerlijk terwijl Bert van binnen roept dat hij toch zo lekker ligt. Rond 17.00 gaat de laatste ovenschotel van Appie Heijn in de oven. De zon schijnt heerlijk en we genieten volop. Helaas houdt de wind het voor gezien. We hebben beiden geen zin om het mooie rustig moment te verstoren en we dobberen een beetje verder. Eigenlijk hebben we het nog prima naar ons zin op zee en we besluiten de nacht door te varen naar Cherbourg. Dit is nog 100 mijl. De wind draait inderdaad iets, maar zonder motor lukt het niet. Uiteindelijk ruimen we rond 21.00 uur de zeilen op. Om 22.00 uur moet de SSB aan. Via Dennis zitten we op een frequentie om radiocontact te hebben met Dennis, maar ook met zijn zendmaten in Dordrecht en omgeving. Heel bijzonder. We praten met een vriend uit Papendrecht, een ander die met z’n boot op de Grevelingen ligt en de vader van Dennis. We weten nu ook dat Dennis en Ank op de Solent liggen. Dit kost een stuk minder dan smssen of bellen (althans als we de aanschaf niet meerekent, want daar kan je heel wat belminuten voor kopen). Bert is supertrots dat alles werkt. Het heeft namelijk nogal wat voeten in de aarde. Er zit een radio ingebouwd in ons apparatuurpaneel, een antennetuner in de bakskist, een aardplaat onder aan de romp, een koperen plaat in de epoxy (mag je niet aanraken) in de bakkist, een antenne in een buis en pijp langs de achterstag en een isolater op de stag. Niet even iets wat je zo hebt geregeld dus. Dat al dit werk wordt beloond door een mooie verbinding is dan de kroon op het werk. Na een gezellig halfuurtje aan de radio met Dennis en kornuiten gaat Annette naar bed. Bert zet de radar bij. Vanmorgen heeft hij alles getest en weet nu ook hoe schepen te tracken en het radaralarm te zetten.

 

 

01-07-2008 Weer voet aan wal na 197 mijl.

Om 02.50 uur schrik ik (Annette) wakker van ons radaralarm. Bert is buiten maar ik hoor het eerder. Meteen een goed moment voor een wachtwissel. Lekker dik aangekleed in onze nieuwe zeilpakken en gewapend met een zaklampje en de MP3 speler ga ik naar buiten. De radar gebruiken we voor het eerst echt. Toch wel een lekker gevoel. Annette ziet al vroeg de zon weer opkomenAls er een boot in de buurt komt geven we een target aan en zien dan globaal zijn koers en snelheid. Dit geeft al een aardig idee of zo’n boot een gevaar vormt. Het is niet koud, maar helaas weinig zicht. De maan is er nog niet. Na een uurtje wordt het al aardig licht. Anton aus Tirol houdt me wakker, evenals allerlei andere grappige muziek van Ilse. Bert heeft al eerder die nacht naar Waardenburg en de Jong zitten luisteren (met dank aan Marco). Tijdens onze nachtwacht vorig jaar mistten we een beetje afleiding. Wel heb ik maar één oortje in om met het andere het radaralarm te kunnen horen. Op deze MP3 speler zit ook een voicerecorder. Hiermee nemen we het Engelse of Franse weerbericht op. Kunnen we het later terug luisteren en intekenen in weerkaarten om zo zelf een gevoel te krijgen waar hoge en lagedrukgebieden liggen.

Om 6.30 uur maak ik Bert wakker. We proberen samen nog het BBC weerbericht via de SSB te horen, maar blijkbaar klopt de tijd niet. Ik ga maar weer lekker te kooi. Bert heeft inmiddels de gennaker gehesen en we lopen heerlijk. Ongeveer 11 kts wind en ruim 7 mijl door het water. We hebben nu stroom tegen, dus wat extra snelheid is meegenomen. Rond 10.00 kom ik mijn bed uit voor het radiocontact met Ank en Dennis via de SSB. Even elkaar op de hoogte houden gaat zo buitengewoon goed. Iets later strijken we de gennaker en zetten het grootzeil en de keerfok. Het loopt nog steeds uitstekend. Zeker met de stroom mee. Helaas zakt de wind rond 13.00 uur in een moet de motor bij. Annette is nog steeds niet echt wakker en gaat nog even liggen. Om 15.30 uur varen we Cherbourg binnen. We hebben 197 mijl gezeild (rechtstreeks is korter, maar we zijn eerst richting Fecamp gezeild, op dat moment was Cherbourg nog niet bezeild). En voor het eerst echt samen. Eerder waren met z’n vieren of samen met Peter en Miranda op het water.

We twijfelen nog even om te ankeren (scheelt weer havengeld), maar willen toch ook wel vaste wal na 36 uur onder de voeten en een lekkere douche. We kletsen nog even met de buren die motorproblemen hebben (klinkt bekend van Cor Jan)en ontdoen de boot van een bus zout. Daarna slepen we ons naar de supermarkt en gaan toch weer laat naar bed.

 

 

02-07-2008 Doe ons dit maar eens na!

We hadden gisteren besloten lekker uit te slapen en donderdag door te varen. Om 8.45 uur worden we wakker omdat de buren weg varen richting Guernsey. We zien dat de wind weer terug is naar het zuidoosten en besluiten toch maar weg te gaan. We moeten nog gaan betalen en willen na 2 dagen op zee ook nog onder de douche. Bert duikt nog even met een sleutelset en spanningsmeter bij de net teruggekeerde buren in het motorruim. Uiteindelijk gaan om 11.00 uur de trossen los. Er staat weinig wind en gaat helaas regenen. Mooi moment om de radar verder te testen. We willen naar kanaaleiland Alderney. Dit is ongeveer 24 mijl varen en met stroom mee, moet dat binnen 4 uur goed te doen zijn. De stroom loopt zo lekker mee, dat we besluiten door te gaan naar Guernsey. Zeker ook omdat het heel rustig weer is. We moeten nu de beruchte Race van Alderney door en hier stroomt het enorm. Gevolg hiervan is dat er ook zeer gevaarlijke golven kunnen ontstaan bij tij tegen wind. De eerste keer dat we hier zeilden, zorgden we nog dat wij bij slack (bij het draaien van het getij = het moment dat er even bijna geen stroom staat) waren, maar nu zijn we hier bijna op het sterkst van de stroom. We denderen met meer dan 12 mijl over de grond (5,5 door het water) de Race door. Inmiddels komt er ook wat wind en Bert zet midden in de Race op het gemak het grootzeil. We varen nu met windkracht 4 tegen tij en dit geeft toch weer pittige golven. We klappen en paar keer behoorlijk, maar de golven zijn hier al heel anders, veel langer. Het loopt perfect en de zon is inmiddels ook gaan schijnen. Bert staat helemaal te glunderen aan het roer. Zwaar beladen lopen we tegen de 7 mijl door het water aan de wind. Hier doen we het voor! Voor Guernsey ligt een joekel van een cruiseboot voor anker. De zon schittert op de zandstranden van het eiland Herm (ligt tegenover Guernsey). Helaas gaat het net voor St. Peter Port regenen. Hier zijn we rond 16.30 uur. Niet gek 42 mijl in 5 ½ uur varen. Bij de ingang van de haven komen we Rein en Marian tegen. We kennen Rein via de weercursus van de Toerzeilers. Ja en als zeilers begin je dan met een borrel in de kuip (erg gezellig). We eten laat en om 22.00 hebben we radiocontact met Dennis en Ank. Zo heb je het toch nog razend druk op zo’n dag. Morgen gaan we echt uitslapen en misschien nog een paar dagen, want er komt een bak slecht weer aan. Als er nog een gaatje is, willen we naar Lezardrieux in Bretagne.

 

 

03-07-2008 Heerlijk gewandeld

Wandeling langs Saints Bay met haar prachtige witte strandenLangs de prachtige cliff wandelpaden van GeurnsyVandaag rustig wakker geworden en op het gemak ontbeten. Het weer is wisselend, zo schijnt heerlijk de zon en zo klettert de regen op het dak. Tegen de middag gaan we op zoek naar Engelse ponden en lopen richting de bus. Met de bus gaan we naar Saints Bay. Guernsey heeft prachtige cliff wandelpaden. Vier jaar geleden zijn we hier met Peter en Miranda geweest maar toen was het heel mistig. Nu klaart de lucht op en zijn de uitzichten werelds. Helderwitte zandstranden omlijst met diepgroene heuvels. Bij Moulet Bay steken we de weg over en komen zo aan de oostkant van het eiland. We lopen helemaal terug naar St. Peter Port. De oostkant is weer anders dan de zuidkant. Hier zijn hoge pijnbomen en prachtige bloemen. In ongeveer 3 uur lopen we terug naar de haven, steeds dalend en stijgend. Het zicht is meer dan 25 mijl, want we kunnen alle andere kanaaleilanden Jersey, Alderney, Herm en Sark zien liggen. Het water begint hier al azuurblauw te worden. We genieten in één van prachtige baaien van een ijsje. Het ontspannen vakantiegevoel begint eindelijk te komen.

In de haven gaat Bert aan de dish en Annette aan de was. En we kunnen in het toiletgebouw op internet om de site bij te werken en alle berichten te lezen. Voor het eerst na 5 dagen.

Wij twijfelen wanneer we verder zullen gaan. Morgen is de wind nog zuidoost en daarna komt er veel slecht weer, maar dit weekend is hier ook van alles te doen.

 

 

04-07-2008 Zo schieten we niet op

We hebben besloten voorlopig in St. Peter Port te blijven. De stormwaarschuwingen vliegen ons om de oren. De Navtex spreekt over “a very deep low for the beginning of July”. Wij zitten hier in “windvoorspellingsgebied” Portland en één gebied verder; Plymouth komt nu (10.00 uur) binnen 6 uur windkracht 8. In ons gebied zal het wel rustiger blijven, want we liggen hier nog tamelijk beschermd door Bretagne terwijl in Zuid Engeland de wind en golven vanuit de Atlantisch Oceaan zich vrij kunnen opbouwen. Maar toch niet echt omstandigheden om er op uit te gaan. Morgen moeten hier motorraces langs de kades zijn en er is een bloemenfestival. Er liggen ook nog zeker voor een week wandelpaden. Vermaken doen we ons hier dus wel. In de middag nog lekker geshopt. Een nieuwe Imray Pilot van Spanje en Portugal (cadeau voor Annette’s verjaardag) en beiden nieuwe bootschoenen. De pond is aanzienlijk gedaald en voor een Pilot betaal je inmiddels bij € 15,- minder dan in Nederland.

 

 

05-07-2008 Een luie dag in een lekkere zonnige haven

Het tempo is er even uit. Kluste Bert op de vorige verplichte “ligdagen” er nog lustig op los, vandaag schieten we niet echt op. Om 09.30 uur hebben we ons radiocontact met Dennis en Ank. Dit duurt meestal een half uurtje tot drie kwartier. Daarna eten en douchen we (Bert soms hiervoor al). We hadden een folder gezien van de Bloemenweek. En als er een folder wordt gedrukt met voorop een evenement dan zal dit wel wat zijn, dachten we. Wij naar kiosk van de busmaatschappij. Een markante informatie “officer” riep meteen bus 2 op: “wait,  I send you to people, bring them to the hill”. We konden nog net de bus in op weg naar het “grootste” gebeuren. Toen we uitstapten met 2 grijze dames was er nog geen bord te bekennen. De Floral Fete was kneuterig. Er stonden wat kraampjes met groenten en één tent met wel prachtige bloem- en groentestukken. Op Guernsey is een competitie en de winnaar doet mee met de wedstrijden in Engeland zelf. Ook was er een expositie van miniatuur-tuintjes; vol met kleine kooltjes, slaplantjes, worteltjes en tuinhuisjes. Uiteindelijk duurde de busrit langer dan ons bezoek. Na een stukje door een aardig laantje gelopen te hebben kwamen we bij toeval weer bij een busstop, waar 2 mensen stonden te wachten. Ons idee bleek waar; de bus kon ieder moment komen. Bijna binnen een uur stonden we weer op het busstation. Na een korte lunch en wasstop aan boord, zijn we de stad in gegaan naar een motorshow. Voor een motorzaak stonden wel 300 motoren van rond 1940 tot heden, prachtige exemplaren en een leuke sfeer. Voor John hebben we nog wat Harley’s bekeken (er stonden juweeltjes bij). Na een ijsje op het terras met uitzicht over de baai en Herm was het weer tijd voor de borrel met Rein en Marian. In de avond weer radiocontact en we hebben weer live muziek op de kade. Wij hebben vandaag prachtig weer gehad, maar de Navtex pruttelt de ene stormwaarschuwing na de andere uit.

 

 

06-07-2008 Stormwaarschuwingen

Een samenvatting van het weerbericht: Gale Warnings: Thames, Dover, Wight, Portland, Plymouth, Biscay, Fitzroy, Sole, Lundy en Fastnet. Seastate; Rough of very rough.

Oftewel overal stormt het. Een Gale Warning is windkracht 8. Soms komt er een waarschuwing voor windkracht 9. De voorspelling voor morgen is niet veel beter. We zijn nu iets meer dan twee weken onderweg en hebben al 9 dagen Zuid West 6 of meer gehad.

Hier is het wel wat minder door de bescherming door Bretagne. In de haven merken we niet veel van de wind, wel van de swell (deining). De haven heeft een drempel. Ongeveer 3,5 uur voor en na hoog water kan je er in, daarna lig je in de haven een meter of 2 hoger dan in de voorhaven. Een erg vreemd gezicht voor het eerst. Het hoogteverschil in de haven bedraagt al meer dan 5 meter. Bij laag water is het bereiken van de kade een kleine bergbeklimming. Als we in “open verbinding” staan, liggen we behoorlijk te schudden. Dit  komt ook mede door het komen en gaan van grote Ferries uit Engeland. Vandaag willen we toch wat klussen en proberen de site bij te werken. De verbinding is steeds matig en we worden er regelmatig uitgegooid. Welke berichten we kunnen beantwoorden in het gastenboek is dan ook afhankelijk van het feit hoe lang we verbinding hebben.

 

 

07-07-2008 Er is er één jarig…..

Nog niet in Spanje maar wel Tapas en een motorprobleem

De morgen begint met de nodige sms-jes . Terwijl Annette brood en taartjes haalt gaat Bert naar de Yanmar dealer. Gisteren heeft hij geconstateerd dat de diesellekkage wordt veroorzaakt bij het fijnfilter. Gelukkig zit de dealer hier op 500 meter afstand. Helaas heeft hij het onderdeel niet op voorraad en moet het besteld worden. Als het goed is komt het woensdag. Tot dan liggen we dus nog in St. Peter Port. Nu zijn de weerberichten ook niet echt denderend. Van de circa 5 havenmeesters kunnen er op dit moment 4 naar huis. Normaal varen hier zo’n 30 tot 40 schepen per dag in en uit. Sinds zaterdag zijn dit er 2 á 3. We doen een bakkie met Rein en Marian en nemen daarna gezamenlijk de bus voor de wandeling. Het eerste stuk is vooral veel trappen lopen. Na een uurtje wordt het meer afwisselend en lopen we door een werkelijk prachtige baai. Nadat er op was gesignaleerd op onze route gaat het tempo aanzienlijk omhoog. Na een uurtje of drie wandelen smaakt de rosé en tapas prima. Alleen de weg naar de bus omhoog ging wat minder soepel en de opmerking van een local dat de bussen hier niet meer zo laat rijden maakten ons ook niet blijer. Uiteindelijk vinden we wel een busstop, maar hier blijkt geen bus te stoppen. Gelukkig spreken we de chauffeuse van de tegenoverliggende halte (in onze beleving de verkeerde kant op) aan komen we toch nog terug. We hebben aardig weer.  Af en toe een paar druppels regenen, maar ook zonnige perioden. Van Dennis en Ank horen we dat ze bijna de hele dag regen hebben gehad in Plymouth. Vanavond hebben we Neil Diamond live op de kade. Niet echt onze stijl, maar het klonk zeer verdienstelijk. Door de kou besluiten we Neil maar bij Rein en Marian binnen te beluisteren onder het genot van een glas wijn.

 

 

08-07-2008 Glühwein en een Thaise kapper

Allereerst iedereen van harte bedankt voor de achtergelaten berichten in ons gastenboek en gelukwensen per email. Leuk dat zoveel mensen op onze site kijken.

Ondanks de sterke windwaarschuwingen begint de haven weer een beetje leeg te raken. Het tij met de wind in de rug is aanzienlijk populairder dan het tij met de bestemmingen wind tegen. Er staat vandaag niet zoveel op het programma Bert wil de Pactormodem voor de ssb zender/ontvanger installeren en de dag besteden om de site te voorzien van foto’s en alle stukjes eens bij te lezen. Annette gaat naar het internetcafé om pagina’s voor het logboek uit te printen en op zoek naar een kapper. Inmiddels zijn we meer dan 5 weken van huis en dan wordt het weer tijd. Bij het vragen naar de prijs was ze nogal geschrokken, 38 tot 41 pond om te knippen. Naast het internetcafé zit ook een beetje sjofele kapper. Deze bleek het voor veel minder te doen. Nu is er op zee niet altijd een föhn voor handen en ook een muts of petje maakt het niet beter op, dus besloot ze de gok maar te wagen. De kapsalon wordt gerund door een Thaise en Maleisische. Hun Engels was niet al te best, maar voor 16 pond zit het toch weer aardig. Kleuren was wel een te grote aanslag op het vertrekkersbudget, dus dat heeft ze zelf maar in het douchegebouw gedaan. Altijd weer een gok. Het is wat donkerder geworden dan de bedoeling. We kunnen hier gemakkelijk en zeer betaalbaar wassen, dus liggen we vanavond in een heerlijk schoon bed. Wel is het de kunst om de was aan de lijn te houden met deze wind. De buurman heeft nog net een te luchten dekbed kunnen redden. Bij deze buren zijn we uitgenodigd voor een borrel.  Ze vinden het zo leuk dat ze bij vertrekkers aan de steiger liggen, dat ze al een foto van ons gemaakt hebben (als vertrekkers uit het blad Zeilen). Uiteindelijk kwam er nog een stel Nederlanders even langs en die borrelden maar meteen mee. Uitermate gezellig. Maar de tijd vliegt. We sjoemelen wat met Nederlandse en Engelse tijd. Ons borrel eindigde pas om 21.00 uur (Ned). Dan lijkt het met 20.00 uur (Eng) toch of je wat minder lang hebt zitten slempen. Om 22.00 uur (Ned) hebben we weer contact met Ank en Dennis. Zitten zich nu toch ook wel te verbijten in Plymouth sinds vrijdag (zie hun verhalen via links). Bert zit in het toiletgebouw de site bij te werken en had het zo koud gekregen dat we daarna een fles Glühwein hebben geopend. En ook bij het lezen van de windverwachtingen kunnen we wel een borrel gebruiken. We gokken erop, dat we donderdag nu echt weg kunnen.

 

 

09-07-2008 Motoronderdeel is binnen

Bert is helemaal in de ban van de internetsite. Tot nu toe heeft hij er weinig tijd voor gehad of we hadden geen verbinding. Nu heeft hij het deel over de voorbereidingen aanzienlijk uitgebreid en voorzien van foto’s. Ook staan er verschillende foto’s bij de verslagen. In de loop van de middag worden we wat zenuwachtig omdat ze nog steeds niet gebeld hebben voor onze fijnfilter. Als Bert er rond 16.00 naar toe loopt, blijkt het net binnen te zijn en wilden ze het naar ons toe komen brengen. Wat een service. Het plaatsen is vlot gebeurd en daarna gaan we nog aan de borrel met Rein en Marian. We bekijken alvast de kaarten voor morgen. Er is nu heel wat beweging in de haven. De boten die naar Jersey willen gaan alvast naar buiten.

 

10-07-2008 Alles of niets (naar Lezardrieux 48 nM)

We ontbijten nog op het gemak en gaan daarna klaar maken om te vertrekken. Rond 12.00 uur varen we naar buiten naar het tankstation. Diesel is op Guernsey het voordeligst in deze regio. We gooien zowel de nieuwe als oude tank vol. Totaal 191 liter. Het duurt wel even omdat de nieuwe tank gevuld wordt via de oude. Het doorlopen heeft toch enige tijd nodig. Ook is voor het eerst dat deze tank gevuld wordt. Door een inkomende Ferry liggen we zo te stampen aan het pontoon dat de achterbolder afbreekt. Balen weer een klus erbij. Als we eindelijk buiten liggen, waait het nog behoorlijk. Via de marifoon hebben we van Rein en Marian begrepen dat het verderop minder is. Uiteindelijk waait het nog  maar 2-3 Bft en moet zelfs de motor bij. Eerst waait 5 dagen de stront van de dijken en nu bijna niets. Er staat nog wel steeds een vervelende deining. Niet echt hoog of spectaculair, maar wel om katterig te worden van het geschommel. Zelfs Bert heeft er binnen last van. Wat ook eigenlijk niet zo verwonderlijk is, hij probeert tijdens het zeilen de diesellekkage op te ruimen. De stapel van te voren klaar gemaakt boterhammen moeten erger voorkomen. Na een uur of 2 kunnen we weer lekker zeilen. Helaas is onze bestemming Lezardrieux niet bezeild en gaat alsnog om 21.00 uur de motor aan en stomen we tegen inmiddels windkracht 4/5 Bft richting de ingang van de rivier. Het regent af te toe met de nodige windvlagen en het wordt koud. Op zee hebben we kraakheldere ontvangst met Dennis via de ssb. Die zijn om 22.00 uur ook nog aan het zeilen. De stroom loopt al weer met 3 mijl tegen en met de motor vol en de fok bij lopen we met moeite 4 mijl per uur. Het begint nu donker te worden en samen kijken we naar de bakens en lichten die we kunnen volgen. De plotter binnen geeft exact aan waar we zijn, maar je wilt er zelf ook enig gevoel bij krijgen. De ingang langs het eiland Il de Brehat is prachtig, maar weer ziet Annette er niets van. Vorig jaar sliep ze zo diep na een nacht doorzeilen, dat ze niet wakker wilde worden en nu is het donker. Uiteindelijk leggen we om 00.30 uur aan op het visitorspontoon geholpen door Rein. Er staat hier enorm veel stroom en aanleggen blijft dan een hele toer. We zijn eindelijk weg uit St. Peter Port, maar echt lekker gevaren hebben we niet. We sluiten af met een slaapmutsje en vallen daarna als een blok in slaap.

 

 

11-07-2008 Klussen in Lezardrieux

We worden wakker met de zon en een prachtig uitzicht op de rivier. Als eerste verkassen we naar de Marina. Helaas moet Bert weer aan de klus. Gisteren hadden we een dieselraadsel. Na het tanken bleek onderweg er circa 20 liter diesel “verdwenen”. Allerlei gedachten spookten door het hoofd: is de nieuwe tank lek, hevelt de tank de diesel er op een of andere manier uit. Bovendien ruiken we diesel. Weer balen dus. De hele achterkajuit weer leeggemaakt en alles gecontroleerd. Er ligt nergens diesel. De aansluitingen zweten alleen een beetje en moeten verder aangedraaid. De nieuwe dieseltank is op maat gemaakt, zodat deze in de ruimte onder het bed in de achterkajuit past. Als je normaal een tank koopt, weet je de inhoud. Door alle hoeken en schuinen zijden is ook de exacte inhoud wat lastig na te rekenen. We kunnen niet tot een andere conclusie komen, dan dat de tank qua inhoud groter is dan gedacht (dit is wel weer positief). Toch weer een klus van een halve dag voordat alles nagekeken en onderzocht is. Verder dan dit, een beetje uitgeslapen en de voedsel en drankvoorraad aangevuld zijn we niet gekomen. Het weer is zeer wisselvallig. Soms zonnig en daarna weer fikse buien. Maar het uitzicht is fenomenale.

 

 

12-07-2008 Vroeg weg naar Trébeurden (42 nM)

De wekker gaat om 5.30 uur. De wind zou noordwest worden en we willen verder. Deze kust is prachtig maar heeft weinig havens om in te lopen. Veel havens vallen droog en door de vele rotsen die ervoor liggen is in het donker aanlopen niet aan te raden. Donderdagavond hebben we als zeer inspannend ervaren, terwijl we hier al eens geweest waren. Ons volgende doel is daarom Trébeurden op 40 mijl afstand. Om 06.00 uur gaan zowel bij ons als de Aquaholic (Rein en Marian) de trossen los. De rivier af loopt de stroom hard mee. Buiten moeten we eerst tegen de wind in en worden weer getrakteerd op een vervelende golfslag. Het is zwaar bewolkt. Nadat we kunnen zeilen wordt het wat rustiger. Ook wordt het tij minder sterk, wat ook weer invloed heeft op de hoogte van de golven. Uiteindelijk wordt het een lekkere tocht, langs een prachtige kust vol met rode rotsen met inmiddels wat zon. En het is ook lekker om al om 13.30 uur aan te komen. Annette is nog moe en duikt even de kooi in, terwijl Bert nog het “dieselpakket”checkt en met Rein een ijsje en biertje pikt(voor de meisjes zijn ze een eindje over de boulevard gelopen). Daarna wordt de boot gesopt en verder de omgeving verkend. Rein en Bert hadden maar “even” op het terras gezeten, maar als we er langs lopen wordt Bert wel meteen herkend. We lopen over het schiereilandje Le Castel en klauteren over de granieten rotsen naar een klein strandje. Het water houden we nog maar even voor gezien. De omgeving is groen, met bloemen en vol met rode rotsen. Het eilandje Ile Milliau steekt als een groene smaragd achter de jachthaven uit. Dit is het eerste plaatsje waar we nog nooit zijn geweest en we genieten volop. Na een behoorlijke zoektocht naar de bakker worden we bij Rein en Marian getrakteerd op een borrel. Nee een alcohol tekort zullen we hier niet op lopen.

 

 

13-07-2008 Op de motor naar L’Aber wrach (47 Nm)

Weer gaat de wekker om 5.30 uur. Trébeurden is een getijdehaven en we kunnen er voor 07.00 uur uit of na 11.00 uur. Om de stroom mee te hebben kiezen we voor de eerste optie. Na het uitvaren en het zeil opzetten duikt Annette weer het bed in. Schandalig lang zelfs. Gisteren was ze nogal katterig geworden en heeft nu een zeeziektepil ingenomen. Blijkbaar valt dit nogal heftig op een redelijk lege maag, gevolg zo duf als een konijn. Pas rond 12.00 uur komt er leven in. Om deze tijd hebben we nu ook via de ssb contact met Ank en Dennis. Zij zijn met 3 boten (Bodyguard, Mi Dushi en Vida Vagabunda) onderweg via de Golf van Biskaje naar La Coruna in Spanje. De Vida kennen we van de weercursus van de toerzeilers en de Mi Dushi van de Vertrekkersdag van de Zeilen. Spannend om mee te luisteren. We leven erg met ze mee, want de Golf staat bekend als onberekenbaar. En ons staat dit ook nog te wachten. Zij gaan alleen vanaf Falmouth (427 nM) en wij willen waarschijnlijk vanaf Cameret (circa 320 nM). We zijn de dag weer gestart met zware bewolking maar eindigen weer met zon. We varen langs de hoogste vuurtoren ter wereld; Ile Vierge Lighthouse. Rond 13.00 uur nemen we het Chenal de la Malouine. Er zijn drie kanalen om de baai van L’Aber wrach in te varen en wij kiezen voor de nauwste. De Channel Pilot zegt: “This pass is very narrow. It must be treated with great respect. This transit takes you very close to the rocks. The experience can be spectaculair. Er staat bijna geen wind,  maar enigszins spannend is het wel. Bert vind dat hij met dit zicht en weinig wind juist de navigatie kan oefenen. Er staan altijd bakens om op aan te varen en hoe vaker je dit doet, hoe sneller je dingen doorziet. Het is nu eens weer om te ankeren (als het regent en koud is, laten we ons toch nog steeds verleiden tot een jachthaven), maar in deze rivier is het verboden. De omgeving is prachtig. We kunnen het aantal witte zandstrandjes niet tellen. In de jachthaven (we durven het bijna niet meer te melden) vinden we het uitstekend weer om de pas verworven Rosé te proeven. Daarna lopen we via een wandelpad naar een strandje, waar Bert nog een klein roesje uitslaapt. Voor het eerst lopen we een middag in een korte broek. Heerlijk die zon. Het maakt alles zoveel lekkerder! Bretagne bevalt tot zo ver uitstekend. s’Avonds genieten we van een prachtige zonsondergang zoals we er hopelijk het komende jaar nog velen zullen zien.

 

 

14-07-2008 Naar Camaret (38 nM) zijn we een motorboot?

Deze keer kunnen we uitslapen. Gepland vertrek is om 12.00 uur en de bestemming is Camaret. Helaas is de voorspelling weer wind uit de zuidwest hoek. We zijn nu meer dan 21 dagen onderweg en hebben 3 dagen wind uit het oosten gehad en 1 dag uit het noordwesten. Alle overige dagen west of zuidwest. Geluk vandaag is dat er bijna geen wind staat en daar is nog tegen in te motoren. Maar hier  hebben we natuurlijk geen zeilboot voor gekocht. Ons vertrek valt samen met onze radiocontact met de overstekers van de Golf van Biskaje. We hadden niet gedacht dat het contact via de SSB zo leuk zou zijn. Zelfs één van de docenten van onze weercursus Erik horen we nog even. Op de Golf hebben ze heel veel dolfijnen gezien en walvissen. Ja,en dat willen wij ook wel. Onze bestemming is Camaret. Dit ligt dichtbij Brest en is ook een springplank om de Golf over te gaan. Maar er schijnt er onstabieler weer aan te komen. Voor ons is het is meer dan 300 mijl,  zo’n 3 etmalen. We gaan het weer eens goed bekijken en willen na 3 dagen achter elkaar gevaren te hebben ook een dagje rust. Zeker om uitgerust deze oversteek te gaan maken. Vandaag varen we door het Chanel du Four langs de kop van Bretagne.. Een smal kanaal tussen eilanden en het vaste land. Ook weer een enorme stroomkaap. We zijn tegenstroom vertrokken en zijn rond slack (kentering van het tij) van de kaap. We varen nu tegen wind en tegen de stroom. Hierdoor is de zee vlak. Nadeel is dat we niet hard gaan. Er staat net windkracht 3 en we hebben dus de motor nodig. Maar de wind is pal tegen dus in dit geval niet erg. Bij veel wind was dit een heftig tochtje geworden. Aan het eind kan de fok nog even bij. Rond 19.00 uur komen we aan in een haven met vele nationaliteiten. Wat we daarna doen is inmiddels wel te raden. Onderweg hebben we al gekookt en gegeten. Camaret ligt in een mooie baai. Ondanks dat we in een hoge drukgebied zitten hebben we geen mooi weer. Gisteren en eergisteren hadden we in de middag zon, maar vandaag is deze de hele dag niet te bekennen.

 

 

15-7-2008 Klussen zonder genoegdoening

Bert wil vandaag de pactor modem van de ssb apparatuur aansluiten. Het is er bijna de hele dag mee bezig. De beschrijving die volgens Shiptron duidelijk zou moeten zijn, heeft toch nog wel wat vraagtekens of wellicht omdat alles onbekend is lukken bepaalde dingen niet gelijk. Ik wordt het spuugzat en chagerijnig. Aan het eind van de middag zit alles aangesloten maar het instellen is nog niet gebeurd. Rein heeft dit ook en wilde wel even helpen, maar zij zijn een dagje naar Brest (achteraf wel spijt dat ik s’ochtends zijn aanbod niet had aangenomen). Hier is een Maritiem Evenement met 2000 boten. Soms zien we enorme klassieke schepen langs de haven komen. Ook liggen er boten in Camaret met bezoekers en volop muziek. Als Rein van Marian terugkomen zijn ze zeer enthousiast. We brengen de avond weer met z’n vieren door onder het genot van een ….. en gaan niet te laat naar bed.


Home
About
Logboek
Video
Onze ervaringen
Gastenboek
Links